
Bir İnsansız Hava Aracı (İHA) tasarlarken, düşman radarlarının "gözüne batmamak" hayati önem taşır. Geleneksel yöntemlerde kullanılan ağır kurşun veya kalın demir plakalar, modern İHA'ların uçuş dinamiğini bozar. Çözüm ise mikron ve nano boyutundaki Akıllı Tozlardadır.
Bu tozlar, reçine veya boya içerisine karıştırıldığında, sıradan bir yüzeyi "Radar Emici Malzemeye" (RAM) dönüştürür. İşte İHA projenizi bir hayalete dönüştürecek 7 temel mikron tozu ve kullanım alanları.
Stealth teknolojisinin "büyükbabası" sayılan bu malzeme, küresel yapısı ve soğan gibi katmanlı iç dokusuyla bilinir.
Görevi: Manyetik kayıp sağlayarak radar enerjisini ısıya dönüştürür.
İHA Uygulaması: İHA'nın en çok radar yansıtan bölgeleri olan kanat hücum kenarları ve burun konisi için idealdir. Epoksi reçineye %60-70 oranında karıştırılarak macun kıvamında uygulanır. F-117 gibi efsanevi uçakların sırrı budur.
Her radar aynı frekansı kullanmaz. Ferrit tozları, kimyasal formülleriyle oynanarak belirli frekanslara (X-Bandı veya Ku-Bandı) karşı "tuzak" olarak ayarlanabilir.
Görevi: Yüksek frekanslı radar dalgalarını sönümler.
İHA Uygulaması: Düşük irtifa uçuşu yapan taktik İHA'larda, yer radarlarından (genellikle yüksek frekanslıdır) kaçınmak için gövde altı kaplamasında kullanılır. Karbonil demire göre daha hafiftir ve korozyona (paslanmaya) karşı dirençlidir.
Sadece radar emmekle kalmayıp, gövdeyi çelikten daha sağlam hale getiren bir malzemedir.
Görevi: Dielektrik kayıp sağlar ve elektriksel iletkenlik oluşturarak statik elektriği dağıtır.
İHA Uygulaması: İHA'nın kompozit kanat iskeletinin içine, henüz üretim aşamasında karıştırılır. Böylece boya dökülse bile İHA'nın "eti ve kemiği" radar emici özellik taşımaya devam eder. Ağırlık yapmadığı için uzun menzilli (HALE/MALE) İHA'lar için vazgeçilmezdir.
Stealth boyaları genellikle ağırdır (demir içeriğinden dolayı). Bu ağırlığı dengelemek için "hava" kullanılır.
Görevi: Boyanın yoğunluğunu düşürmek ve dielektrik sabitini ayarlamak.
İHA Uygulaması: Ağır radar emici boyaların içine karıştırılır. İçi hava dolu bu mikroskobik toplar, boyanın hacmini artırırken ağırlığını azaltır. İHA'nın geniş gövde panellerinde kullanılan boyanın uçağı hantallaştırmasını engeller.
Jet motorlu veya turboprop İHA'ların egzoz kısımları çok ısınır. Standart stealth boyalar bu ısıda yanıp dökülür.
Görevi: Yüksek sıcaklıkta mikrodalga emilimi ve termal dayanıklılık.
İHA Uygulaması: Motor çıkış nozulları ve egzoz çevresi. SiC, 1000 derecenin üzerindeki sıcaklıklarda bile radar emici özelliğini kaybetmez ve İHA'nın en savunmasız noktası olan "sıcak bölgeleri" korur.
Radar dalgasını emmek için önce onu boyanın içine almanız gerekir. Eğer yüzeyiniz çok sertse (elektriksel olarak), dalga içeri girmeden yüzeyden seker.
Görevi: Empedans eşleştirme (Impedance Matching). Havanın direnci ile boyanın direnci arasında köprü kurar.
İHA Uygulaması: Stealth boyasının en üst katmanı (Top Coat) olarak kullanılır. Radar dalgasının yansımasını engelleyerek, dalgayı alttaki emici katmanlara (Demir veya CNT) yönlendirir.
Teknolojinin son noktasıdır. Çok ince ve iletkendir.
Görevi: Geniş bir frekans aralığında (Broadband) radar emilimi sağlar.
İHA Uygulaması: İHA'nın kamera lensleri veya kokpit camı gibi şeffaf olması gereken yerlerinde kullanılır. Çok ince bir grafen filmi, ışığı geçirirken radar dalgalarını yutar. Ayrıca buzlanmayı önlemek için ısıtıcı olarak da kullanılabilir.
Bir İHA projesinde bu tozların tek başına kullanılması nadiren yeterli olur. Başarılı bir stealth tasarımı, bu tozların doğru oranlarda karıştırıldığı "Hibrit Kompozitler" ile mümkündür. Örneğin; gövdeyi hafifletmek için CNT kullanırken, motor çevresinde SiC, kanat uçlarında ise Karbonil Demir kullanmak en optimum sonucu verecektir.
Unutmayın, geleceğin hava sahasında kazananlar en hızlılar değil, en iyi saklananlar olacaktır.