
Türk savunma sanayisinin en büyük başarı destanlarından biri olan MİLGEM (Milli Gemi) projesi, Ada sınıfı korvetlerle kendi savaş gemisini yapabilme yeteneğini kanıtlamıştı. Ancak bu, büyük bir yolculuğun sadece ilk adımıydı. Kazanılan tecrübe, teknolojik birikim ve artan stratejik ihtiyaçlar doğrultusunda projenin bir sonraki, daha büyük ve daha yetenekli adımı atıldı: İstif (İ) Sınıfı Fırkateynler. Bu yeni sınıfın öncüsü ve sembolü ise, 2024 yılında Türk Donanması'nın hizmetine giren TCG İSTANBUL (F-515) oldu.
Peki, İstif sınıfını Ada sınıfından ayıran temel farklar nelerdir? TCG İstanbul, Mavi Vatan'a hangi yeni yetenekleri kazandırdı ve MİLGEM projesinin geleceğinde nasıl bir rol oynuyor? Gelin, bu çelik kılıcın bir sonraki evrimine yakından bakalım.
Ada sınıfı korvetler, özellikle kıyıya yakın sularda denizaltı savunma harbi (DSH) ve karakol görevleri için optimize edilmiş mükemmel platformlardı. Ancak Türkiye'nin etki alanının Doğu Akdeniz'den Karadeniz'e ve açık denizlere doğru genişlemesi, daha uzun süre denizde kalabilen, daha fazla silah yükü taşıyabilen ve en önemlisi daha güçlü hava savunma yeteneklerine sahip gemilere olan ihtiyacı artırdı.
İşte İstif sınıfı fırkateynler, tam olarak bu ihtiyaca cevap vermek üzere tasarlandı. Onlar, Ada sınıfı korvetlerin kanıtlanmış gövde tasarımını temel alarak, üzerine çok daha gelişmiş silah ve sensör sistemleri entegre edilmiş "büyümüş ve güçlenmiş" ağabeyleridir.
TCG İstanbul ve takip edecek olan kardeşleri (TCG İzmir, TCG İzmit, TCG İçel), donanmaya bir dizi kritik yenilik getirdi:
Dikey Atım Sistemi (VLS - Vertical Launching System): Belki de en önemli fark budur. TCG İstanbul, bünyesinde Milli Dikey Atım Sistemi'ni (MİDLAS) barındırır. Bu sistem, geminin HİSAR-D RF gibi milli hava savunma füzelerini ateşlemesine olanak tanır. VLS, gemiye aynı anda birden fazla hava hedefine karşı katmanlı ve 360 derecelik bir koruma yeteneği kazandırır. Bu, Ada sınıfının sahip olduğu noktasal öz savunma kapasitesinin çok ötesinde, bir "alan savunma" kabiliyetidir.
Artırılmış Silah Yükü: Büyüyen platform sayesinde, taşınan gemisavar füzesi (ROKETSAN ATMACA) sayısı iki katına çıkarılmıştır. Bu, geminin suüstü harbindeki vuruş gücünü önemli ölçüde artırır.
Gelişmiş Radar ve Sensörler: TCG İstanbul, daha gelişmiş bir üç boyutlu arama radarı (ASELSAN CENK-S gibi) ve diğer elektronik sistemlerle donatılmıştır. Bu, geminin çevresindeki tehditleri çok daha uzak mesafelerden ve daha hassas bir şekilde tespit etmesini sağlar.
Daha Yüksek Yerlilik Oranı: Projenin en gurur verici yönlerinden biri de budur. TCG İstanbul'un inşasında yerlilik oranı %80'lere ulaşmıştır. MİDLAS'tan GÖKDENİZ yakın hava savunma sistemine, ADVENT savaş yönetim sisteminden ATMACA füzelerine kadar neredeyse tüm kritik bileşenler milli imkanlarla üretilmiştir. Bu, projenin sadece bir gemi üretimi değil, aynı zamanda bir teknoloji ve sanayi geliştirme hamlesi olduğunun kanıtıdır.
İstif sınıfı fırkateynler, Türk Donanması'nın kuvvet yapısında çok önemli bir boşluğu doldurur. Ada sınıfı korvetlerin denizaltı savunma harbi odaklı görevleri ile gelecekte envantere girecek olan devasa TF-2000 Hava Savunma Harbi Muhripleri arasında bir köprü görevi görürler.
Genel maksat bir fırkateyn olarak hem denizaltı hem suüstü hem de hava harbine yönelik dengeli yetenekleriyle donanmanın "isviçre çakısı" gibi çok yönlü ve esnek bir gücü haline gelirler. Bu sayede donanma, farklı görevler için daha optimize ve dengeli bir kuvvet yapısına kavuşmuş olur.
TCG İstanbul ve devamı gelecek olan İstif sınıfı fırkateynler, MİLGEM projesinin durağan bir yapı olmadığını, aksine yaşayan, nefes alan ve sürekli kendini geliştiren bir vizyon olduğunu göstermektedir. Ada sınıfı ile yürümeyi öğrenen Türk savunma sanayisi, İstif sınıfı ile koşmaya, TF-2000 ile de depar atmaya hazırlanmaktadır.
Her bir cıvatasında, her bir kaynak dikişinde ve her bir satır yazılım kodunda Türk mühendisinin ve işçisinin alın teri olan TCG İstanbul, Mavi Vatan'ın çelik kılıcının daha da keskinleştiğinin ve Türkiye'nin denizlerdeki bağımsızlık yürüyüşünün kararlılıkla sürdüğünün en net ispatıdır.